Stortingsmeldingen om opprydningen
I 2018 og 2019 stengte Institutt for energiteknikk (IFE) sine atomreaktorer i Lillestrøm og Halden. I forbindelse med oppryddingen av Norges historiske atomprogram har Regjeringen lagt frem stortingsmeldingen «Trygg nedbygging av norske atomanlegg og håndtering av atomavfall».
Dette er en stortingsmelding
I stortingsmeldinger gis bl.a. en grundig redegjørelse for regjeringens analyser, planer og ambisjoner innenfor et bestemt politikkområde. Stortingsmelding brukes når regjeringen vil presentere saker for Stortinget, men er uten forslag til konkrete vedtak eller ny eller endret lovgivning.
Sammendrag
Denne stortingsmeldingen beskriver regjeringens strategi for nedbygging av de norske atomanleggene og håndtering av nasjonalt radioaktivtavfall.
Meldingen:
– Beskriver den norske nukleære historien, avrelevans for dagens oppryddingsarbeid, inkludert statens rolle ved oppstart og avslutning
– Beskriver prinsipper, prosess og det som pådette stadium i utredningsløpet ser ut sommulige løsninger for håndtering og lagring avradioaktivt avfall og dekommisjonering av atomanlegg
– Beskriver prinsipper og dels prosess for lokalisering av lagre og deponier, herunder ogsåmuligheter for internasjonale løsninger knyttettil oppbevaring av brukt brensel
– Beskriver overordnet arbeidet med sikkerhet,sikring og sikkerhetskontroll (safeguards) avnukleært materiale og anlegg– Beskriver statens organisering av oppryddingsarbeidet, herunder Norsk nukleærdekommisjonerings ansvar gjennom overtagelse av ansvar, oppgaver, anlegg og personellfra IFE– Beskriver ansvar for tilsynsorgan, og regelverkpå området– Beskriver internasjonale forpliktelser knyttettil håndtering av nukleært materiale og avfall– Vurderer nasjonalt nukleært kompetansebehov – Behandler mulighetsrommet knyttet tilnæringsutvikling– Beskriver kostnadsdrivende tiltak og vurdereradministrative og økonomiske konsekvenser– Bygger på en god dialog og samarbeid underveis med aktuelle interessenterGrunnet pågående utredninger og prosesser vilikke alle veivalg kunne belyses fullt ut, eller forslag om veivalg kunne gis i meldingen. Forslag tilbeslutninger og bevilgninger vil legges frem i dekommende budsjettproposisjonene.Meldingen er delt i fire deler: – Del 1 med innledning og sammendrag (kap. 1–2)
– Del 2 med beskrivelse av atomanleggene, historien bak den norske satsingen og nytten avden (kap. 3–5) – Del 3 som rommer beskrivelse av formellerammer for oppryddingsarbeidet, statensansvar og organisering og arbeidet med sikkerhet, sikring og sikkerhetskontroll (kap. 6–9) – Del 4 som behandler regjeringens plan for nedbygging av atomanleggene og håndtering avavfall (kap. 10–19).Del 2: Historien, nytten og anleggeneDel 2 gir en historisk gjennomgang av den norskeatomsatsingen etter andre verdenskrig og beskriver hvordan staten var involvert i denne. Beskrivelsen gir bakgrunn for vurderinger av den rollestaten i dag har i oppryddingsarbeidet, og forklarer hvorfor vi har den nukleære infrastrukturen vii dag har. Det gis en overordnet beskrivelse avden nasjonale og internasjonale nytten av den norske atomsatsingen. Del 2 gir også en nærmerebeskrivelse av de atomanleggene IFE har i dag,dvs. reaktorer, behandlingsanlegg og lagre. Meldingsdelen beskriver deres formål, tilstand oggjenværende dekommisjoneringsarbeid. Del 3: Statens ansvar og organiseringDel 3 beskriver nasjonale lover og forskrifter, oginternasjonale konvensjoner og retningslinjer somsetter formelle rammer for arbeidet med opprydding etter IFEs nukleære aktivitet og håndteringav radioaktivt avfall, samt statens rolle i arbeidet. Meldingen beskriver nærmere grensene forstatens formelle ansvar for oppryddingen etterIFEs nukleære virksomhet, statens medfinansieringsansvar, samt modellen for finansiering av oppryddingen. Gitt dagens bidrag fra IFE til oppryddingsarbeidet og en kostnad på ca. 21 mrd. kr(ekskl. mva.) i dagens kroneverdi over en 50 årsperiode for oppryddingen, vil IFE finansiere ca. 2pst. av opprydningskostnadene og staten deresterende 98 pst.Meldingen gir en beskrivelse av den statligeorganisering av oppryddingsarbeidet etter IFEs nukleære aktivitet, med særlig vekt på rollene tilNorsk nukleær dekommisjonering (NND) ogDirektoratet for strålevern og atomsikkerhet(DSA). Denne delen beskriver også rammene foren avtale om overføring av ansvaret for oppryddingsarbeidet fra IFE til NND, for å sikre klareansvarsforhold. Etter overføringen vil NND for enperiode kunne ha ca. 200 ansatte. Del 4: Dekommisjonering av anlegg og håndtering av avfallDel 4 beskriver overordnet regjeringens prioritering av arbeidet med sikkerhet, sikring og sikkerhetskontroll knyttet til dekommisjonering av atomanleggene og håndtering av radioaktivt avfall.Meldingen beskriver gjennomførte statligeutredninger av henholdsvis dekommisjonering avreaktorene og håndtering av radioaktivt avfall. Regjeringen vektlegger behovet for en helhetlig avfallsstrategi for radioaktivt avfall. Regjeringens overordnede prinsipper for oppryddingsarbeidet er at hvert land og vår generasjon mårydde opp i vårt eget avfall. Internasjonalt samarbeid om utvikling og iverksettelse av løsningerkan likevel være en del av strategien. Arbeidet måforegå i statlig regi og med internasjonalt anerkjent teknologi og metodologi, og skal være preget av åpenhet, informasjon og involvering av sivilsamfunnet. Regjeringen prioriterer internasjonalt arbeidmed kjernefysisk nedrustning og ikke-spredning.Ikke-spredningshensyn inngår derfor som en integrert del i vurderinger av videre nedbygging avde norske atomanleggene og håndtering av detnorske atomavfallet. Meldingen beskriver det norske reaktorbrenselet, alternative behandlingsmåter på nåværende stadium i utredningsprosessen, kostnaderfor dette og prosessen frem mot en beslutning omhvordan brenselet skal håndteres. Det fremgårhvilke særskilte utfordringer som knytter seg tildet norske brenselet, hva gjelder tilstand ogbehandlingsmåter. Behandlingsmåten for brenselet er fortsatt under utredning, så det foreslås ikkei meldingen hvordan dette skal gjøres, kun hvordan det kan gjøres.
Meldingen beskriver fremdriften i en dekommisjoneringsprosess for atomanlegg, vurderingersom må ligge til grunn før en beslutning omdekommisjoneringsnivå kan fattes og prosessenfrem mot en slik beslutning. Dekommisjoneringsprosessen og tilstanden ved lokalitetene etterdekommisjonering er fortsatt under utredning, sådet foreslås ikke i meldingen en konkret løsningfor dette.Meldingen beskriver i del 4 håndtering avradioaktivt avfall som ikke stammer fra IFE, menfra helsevesen, forskningssektoren, forsvaret ogsivil sektor. Ved planlegging av behandlingsanlegg og lagre for avfall fra reaktorvirksomhetenmå også disse avfallsstrømmene inkorporeres.Meldingen beskriver behovet for nye midlertidige lagre og deponi for radioaktivt avfall og endeponiløsning for brukt brensel, kostnader veddisse og videre utredningsløp frem mot en endelig beslutning. Ved dekommisjonering av reaktorene og lagring av radioaktivt avfall og brenselkan det være aktuelt for staten å overta grunn deranleggene står eller der avfall skal lagres. Det måbygges et nytt lager og deponi for lavt og mellomradioaktivt avfall, da dagens anlegg ikke har kapasitet til å motta alt avfallet fra dekommisjoneringen av atomanleggene.Meldingen beskriver muligheten for retur avbrukt brensel til opprinnelsesland og mulighetenfor internasjonale fellesløsninger for lagring ogdeponering av brukt brensel. Det vurderes å væresvært begrenset mulighet for retur av brukt brensel til andre land. Regjeringen følger med på internasjonale initiativer for felles deponiløsninger forland med mindre mengder atomavfall, men sålangt ser en slik løsning ikke ut til å materialisereseg. Det vurderes ikke som aktuelt at Norge skalmotta atomavfall fra andre land for lagring.Nedbygging av atomanlegg og lagring av atomavfall er krevende og forutsetter betydelig kunnskapsutvikling og utvikling av robuste kunnskapsstrategier. Meldingen beskriver behovet for nasjonal kompetanseutvikling for dekommisjonering avatomanleggene og håndtering av radioaktivt avfall,samt internasjonalt samarbeid om dette. Meldingen beskriver kort næringsmulighetene knyttet tildekommisjoneringsarbeidet.Del IIHistorien, nytten og anleggen